20
3 راهکار برای رفتار با فرزندان در شب امتحان
04 / می / 2016
بی اعتمادی والدین نسبت به دانش آموزان
29 / می / 2016
نمایش همه

چه چیزهایی را در شب امتحان بخوریم یا نخوریم؟

تغذیه در شب امتحان

معمولاً در شب امتحان دانش آموزان آن قدر در تدارک آمادگی برای کسب نمره ی مطلوب در امتحان هستند که کم تر سراغ بررسی مواد غذایی مناسب شب امتحان می روند.

در شب امتحان همان طور که «خوب درس خواندن» باعث نتیجه گیری بهتر دانش آموز می شود، به همان اندازه «خوب غذا خوردن» نیز در نزدیک شدن دانش آموز به هدف بی تاثیر نخواهد بود. به طوری که اگر در شب امتحان تغذیه مناسبی برای دانش آموز مهیا شود، درحقیقت راه برای بهتر درس خواندن و طبیعتاً بهتر نتیجه گرفتن هموارتر خواهد شد.
felafel

چه چیزهایی را در شب امتحان بخوریم؟

باتوجه به اهمیتی که درخصوص نکات تغذیه ای در شب امتحان اشاره شد، در این قسمت مواد غذایی که استفاده از آن ها به بهبود عملکرد دانش آموزان کمک کرده و کیفیت درس خواندن را برای آن ها بالاتر می بَرَد، برایتان معرفی می شود:

 

1- نان، ماکارونی، برنج (مواد غذایی نشاسته ای)

همانطور که می دانید خوب خوابیدن در شب قبل از امتحان تاحد بسیار زیادی در نتیجه گیری هرچه بهتر دانش آموزان تاثیرگذار خواهد بود. لذا استفاده از غذاهای نشاسته دار مانند نان یا ماکارونی یا برنج از آن جایی که باعث بهتر شدن کیفیت خواب می شوند، در شب امتحان می توانند به عنوان غذای مناسب دانش آموز استفاده شوند. البته در خوردن غذاهایی مثل برنج بایستی تعادل را رعایت کرد.

ماکارونی

 

2- سبزیجات و میوه های تازه (سیب)

بخصوص برای دانش آموزانی که در شب امتحان و یا روز امتحان دچار استرس می شوند، خوردن سبزی و میوه تازه می تواند از استرس ناشی از امتحان بکاهد. کاهو از سبزیجاتی است که در شب امتحان می تواند استرس دانش آموزان را کنترل نماید. میوه هایی نظیر سیب نیز به دلیل این که انرژی را بصورت تدریجی بالا برده و به صورت تدیجی نیز آزاد می کند می تواند به عنوان میوه ای مناسب برای شب امتحان دانش آموز استفاده شود.

 

3- شیر و ماست شیرین

به نظرم فواید شیر آن قدر برای همگان روشن است که نیازی نمی بینم در این مقاله به آن بپردازم؛ اما ماست شیرین نیز می تواند برخلاف ماست ترش، به عنوان ماده غذایی مناسب برای دانش آموز در ایام امتحانات به کار رود.

 

4- صبحانه کامل ، اگر نه موز و کشمش!

خوردن صبحانه کامل نیز مثل خوردن شیر برای همه روشن است اما دانش آموزانی که به هر دلیلی میل به خوردن صبحانه ندارند، طبق توصیه کارشناسان تغذیه می توانند موز و مقداری کشمش را به عنوان صبحانه استفاده کنند تا کیفیت امتحانِ آن روزشان فدای نخوردنِ صبحانه نشود!

 

چه چیزهای را در شب امتحان نخوریم؟

استفاده نکردن از برخی مواد غذایی که باعث هدر رفتن انرژی دانش آموز می شوند نیز به اندازه ی استفاده کردن از مواد غذایی مناسب می توانند در عملکرد دانش آموزان در شب امتحان تاثیر قابل توجهی داشته باشند. لذا در این قسمت به این مواد غذایی ممنوعه در شب امتحان می پردازیم:

 

1- شیرینی ممنوع!

در قسمت های بالا خواندید که سیب به دلیل اینکه انرژی را بصورت تدیجی بالا برده و بصورت تدریجی نیز آن را آزاد می کند، برای شب امتحان و مطالعه مناسب می باشد. اما شیرینی ها درست برعکس عمل می کنند! یعنی انرژی را بصورت سریع بالا برده و بصورت سریع نیز آزاد می کنند. بنابراین در ایام امتحانات به دانش آموزان توصیه می شود که تاحدامکان از خوردن شیرینی پرهیز کنند.

 

shirini

 

2- ماست ترش و دوغ ترش ممنوع!

همین قدر بگویم که اگر می خواهید در هنگام درس خواندن خوابتان ببرد، ماست ترش و دوغ ترش بخورید!

 

3- چای پررنگ ممنوع!

اگر خواستید در بین درس خواندن چای میل کنید، بهتر است از چای کم رنگ و یا چای سبز استفاده کنید و از خوردن چای پررنگ در شب امتحان خودداری کنید. درضمن برای خوردن چای (کم رنگ یا چای سبز) بهتر است برای چند دقیقه درس خواندن را متوقف کنید و پس از میل کردن چای، به درس خواندن ادامه دهید.

در شب امتحان چای کم رنگ یا چای سبز بخورید

 

امیدوارم همانطور که مناسب ترین شرایط محیطی را برای موفقیت در شب امتحان مهیا می کنید، مناسب ترین تغذیه را نیز برای کسب نتیجه هرچه بهتر در امتحانات فراهم کنید.

در پایان از شما دعوت می کنم اگر به کسب آگاهی بیشتر درخصوص نکات تغذیه ای علاقه مند بودید، می توانید از مطالب وبسایت «مدیریت استراتژیک بدن» با مدیریت دوست عزیزم «استاد علیرضا آزاد» به آدرس زیر استفاده نمایید:

 

www.aliazad.ir

 

از اینکه وقت خود را به مطالعه این مقاله اختصاص دادید از شما سپاسگزارم.

محمدرضا مرادی
محمدرضا مرادی
وقتی دانش آموز بودم همیشه آرزو داشتم که جایی بود تا علایق و توانایی‌هایم را به من نشان می‌داد تا براساس آن، انتخاب رشته‌ی دبیرستانم را انجام دهم... خوشحالم که آن آرزو امروز با «مکتب یار» برای سایر دانش آموزان برآورده شده است!

7 دیدگاه ها

  1. امید روشنگر می‌گه:

    موضوع تغذیه برای شب امتحان از مواردی هست که من یکی خیلی بهش علاقه زیادی دارم. به نظرم می‌تونه خیلی روی تمرکز و استرس فرزندان تاثیر بگذاره.
    ممنون از مطلب خوب و مفیدتون

    • محمدرضا مرادی می‌گه:

      سپاس از شما دوست عزیز
      امیدوارم تمامی والدین مثل شما به شرایط رشد هرچه بهتر فرزندانشان اهمیت قائل شوند.

  2. علیرضا آزاد می‌گه:

    دوست عزیزم جناب آقای مرادی
    سپاسگزارم
    از همه محبت و لطفی که نسبت به بنده دارید.

    در ادامه فرمایشات جنابعالی مقاله ایی با همین موضوع در سایت قرار داده ام
    که امیدوارم مورد توجه مخاطبین سایتتون قرار بگیرد.
    سالم و تندرست باشید.

  3. […] که با پرخوری و کم خوری همراه هست. بسیاری دانشجویان و دانش آموزان، روزهای پیش از امتحان را به مطالعه بیش از حد می پردازند […]

  4. سلام
    موضوع تغذیه یکی از مهمترین مواردیست که ما والدین باید برای شب امتحان برای فرزندانمان در نظر بگیریم و این یکی از وظایف ماست که مناسبت ترین تغدیه را برای فرزندمان درنظر بگیریم چرا که فرزندمان در شب امتحان با استرس مواجه هستند و ممکنه حواسشان به تغدیه شان نباشد . شما به نکات مهم و کاربردی اشاره فرمودید که می تواند اثربخش باشد.
    با سپاس از شما

    همیشه شاد و موفق و عالی باشید.

  5. سلام
    تا به حال نمیدونستم که خوردن غذاهای نشاسته ای مثل برنج و ماکارونی ئر شب
    امتحان خوبه و متاسفانه هیچ وقت نمیخوردم.
    بسیار متشکرم استاد

  6. واقعا این مسله تاثیر زیادی در شادابی و تمرکز دارد . ممنون از مطالب مفید شما

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دانلود «رایگان» فصل اوّل تا سوم کتاب مدرک زندگی!
انتخاب رشته نهم (رایگان)
از همین حـــالا تا پایان خـــرداد 96
اطلاعات لازم درباره ی رشته ها، شغل ها و...
ارسال ایمیل های اسپم و مزاحم، توو مرام «مکتب یار» نیست :-)
رو بصورت «رایـگـان» توی ایمیل خودت دریافت کـن!!!
صبرکن! هدیه‌ت یادت رفت!
اطلاعات لازم راجع به رشته ها و شغل های مختلف رو،
تا پـــایان خـــــرداد سال 96
توی ایمیل خودت به «رایـــــگان» دریافت کن!
مکتب یار اهلِ ارسال ایمیل های مزاحم و اسپم نیست!