speed
چگونه فرزند تندخوانی داشته باشیم؟
05 / دسامبر / 2015
mistake
اشتباه آزاد!
09 / ژانویه / 2016
نمایش همه

چگونه مشکلات را حل کنیم؟

Spark

یک روز پس از امتحان ریاضی که از دانش آموزانم گرفته بودم، یکی از آن ها که نمرات قبلی اش پایین شده بود، پیشم آمد و گفت که نمره ام در این امتحان خیلی خوب می شود. راستش من حرف او را در ابنتدا باور نکردم، چون قبلاً هم این جمله را از زبان این دانش آموز بارها شنیده بودم ولی هر بار تیرش به خطا می رفت و امتحانش را خراب می کرد! بعد از اینکه برگه اش را بررسی کردم، دیدم که این بار تیرش واقعاً به هدف اصابت کرده و نمره اش نسبت به امتحانات قبلی خیلی بهتر شده است. به او گفتم تو راست می گفتی! نمره ات عالی شده! او از خوشحالی در پوست خود نمی گنجید چون به هدف اش رسیده بود! من از او پرسیدم که برای این امتحان، چگونه درس خواندی؟ او گفت خیلی خوب خواندم! ولی این جواب مرا قانع نکرد! این جوابی مبهم بود. بنابراین به گونه ای دیگر سوال را پرسیدم: دقیقاً چه سوالاتی را و به چه صورت تمرین کردی؟ او گفت من ابتدا فیلم های آموزشی شما را مشاهده کردم و پس از توضیحات تان، فیلم را نگه داشتم و خودم در یک برگه ی جداگانه شروع به حل کردن آن سوال نمودم. آن قدر این کار را انجام می دادم تا خودم به جوابی که شما در فیلم رسیده بودید برسم. من به او گفتم جرقه ی تو همین جاست…!

این دانش آموز حرف مرا پذیرفت و در بیشتر امتحانات بعدی نیز از همین روش در درس خواندن اش استفاده کرد. روشی که خودش آن را پیدا کرده بود و من فقط او را متوجه کشف خودشکردم. او جرقه اش را در رسیدن به هدف خود پیدا کرده بود!

به جای تمرکز بر مشکلات ، به دنبال جـرقـه هـا باشیم

در این خصوص می توانم به متخصص تغذیه ای اشاره کنم که برای نجات کودکان دچار سوء تغذیه در یکی از مناطق ویتنام، به جای بررسی مشکلاتی نظیر فقر، نبود امکانات و… فـقـط به دنبال جرقه ها گشت! جرقه هایی که از تغذیه ی سالم برخی کودکان در همان منطقه و با همان شرایط خبر می دادند! این متخصص تغذیه از این جرقه ها برای همه ی کودکان آن منطقه استفاده کرد. او پس از یافتن کودکانی که در همان منطقه زندگی می کردند ولی سوء تغذیه نداشتند(یعنی جرقه ها)، عادت های غذایی این کودکان را به گوش همه ی مادران آن منطقه رساند. نتیجه ی یافتن جرقه ها به جای متمرکز شدن روی مشکلات، این شد که حتی در کودکانی که سال ها بعد در آن منطقه متولد شدند، خبری از سوء تغذیه نبود!

نکته ای که در این داستان و همچنین ماجرای دانش آموز خودم اهمیت دارد، این است که همه ی ما می توانیم به جای تمرکز بر مشکلات و بررسی اینکه چگونه مشکلات را برطرف کنیم، از جاده ای نـو و مطمئـن استفاده نماییم. جاده ای که علاوه بر رساندن افراد به اهداف شان، گل های کنار راهش هم بو کردنی است! جاده ای که روشنایی اش فقط از یک جرقه آغاز می شود.

عکس جرقه

 

اگر به دنبال جرقه ها باشیم چه اتفاقی می افتد؟

1- مشخص شدن مسیر

همان طور که در بالا دیدیم،، جرقه ها نقاط روشنی هستند که موجب ظاهر شدن راه حل هایی مطمئن و امیدبخش می گردند. در حقیقت پیدا کردن جرقه ها یا همان استثناهای زندگی، موجب حرکت راحت تر و سریع تر فرزندان در مسیر رسیدن به هدف خواهد شد. علت این امر نیز این است که با این روش، مسیر برای او روشن تر از وقتی است که به واکاوی مشکلات پرداخته می شود.

2- پیدا شدن انگیزه

با ظاهر شدن جرقه ها و نقاط روشن زندگی دانش آموز، او متوجه خواهد شد که حداقل شرایطی وجود داشته است که توانسته مشکل خود را حل کند. و یا موقعیت ها و عواملی باعث شده اند که بهتر بتواند از عهده ی کارهایش بر آید. او با مشاهده ی این جرقه ها در زندگی خود، به یقینی برای رسیدن به هدف دست پیدا می کند که سبب ایجاد انگیزه در او خواهد شد. انگیزه ای که به عنوان سوخت دانش آموز برای حرکت در مسیری مشخص عمل می کند.

3- تبدیل شدن استرس به موتور محرک

با پیدا شدن جرقه ها به جای تمرکز بر مشکل و تشویق شدن بر پیدا کردن این جرقه ها، حتی استرس های دانش آموز نیز به عنوان موتور محرکی برای او کار خواهند کرد. موتوری که سوختش توسط انگیزه ی دانش آموز تامین شد و انگیزه اش به دلیل روشنایی مسیر به وجود آمد. روشنایی ای که سرچشمه اش فقط یک جرقه بود و بس!

4- زندگی لذت بخش در آینده

دانش آموزی را تصور کنید که چندین سال بعد، با باز کردن درب خودروی خود در تاریکی شب، بخاطر روشن شدن محیط داخلی خودرو حس سپاسگزاری و نشاط در او ایجاد می شود! حقیقتاً با حرکت نمودن در جاده ی پیدا کردن جرقه ها به جای سر و کله زدن با مشکلات، زندگی لذت بخش تر خواهد بود! این ما هستیم که بایستی این حس خوب را با تشویق کردنفرزندان خود به حرکت در این جاده ی مطمئن و نویدبخش هدیه دهیم.


پدر و مادر حرفه ای که آرزوی آماده کردن فرزند خود برای فردایی را دارد که منتظر اوست، به جای پر رنگ کردن مشکلات، به دنبال جرقه هایی است که آینده ی فرزندانش را روشنایی خواهد بخشید. پدر یا مادری که عینک آینده بینی بر چشم دارد، هنگام مشاهده ی یک نمره ی تک از بین نمرات خوب و متوسط فرزند خود، به جای تمرکز بر آن نمره و محروم نمودن اواز تکنولوژی، به فرزندش می گوید: “عزیزم خدا را شکر که در فلان درس نمره ی خوبی به دست آوردی، تو حتما در آن درس دانش آموز توانایی هستی، باید فکر کنیم که چگونه می شود آینده ات را روی آن درس بنا کرد.” پدر یا مادر مجهز به عینک آینده بین می داند بر خلاف آن چه که در کلاس اول دبستان یاد گرفتیم، کوتاه ترین راه همیشه مناسب ترین راه نیست…


 

 

محمدرضا مرادی
محمدرضا مرادی
مدرس ریاضیات دوره اول متوسطه / نویسنده کتاب مدرک زندگی / مؤسس و مدیر وبسایت آموزشی مکتب یار

1 دیدگاه

  1. شکیلا می‌گه:

    فوق العاده بود!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کتابی که
بـاید بخوانـد...
هر «دانش آمـوز» و «والـدینی»